z.zrt

A Körkép.sk szerzőjeként megjelentetett cikkek archívuma (avagy bő egy év fejlődéstörténete). A folytatás pedig emitt: http://unatkozik-vegyenmosomedvet.blog.hu/

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Címkék

a (1) alkotóház (1) alma (1) and (2) apparat (1) astorka (1) barker (1) bear (1) beats (1) belle&sebastian (1) beseda u bigbítu (1) chapelle (1) chemicalbrothers (1) christian scott (1) club (1) coldplay (1) deus (2) dh (1) dh tábor (1) dizzeerascal (1) electronic (1) esben (1) evans (1) fesztivál (1) film (1) fishing on orfű (1) florence (1) girls (1) gogolbordello (1) hadouken! (1) hanna hanna (1) harvey (1) interjú (1) interpol (1) jazz (2) jeden svet (1) jessie (1) justice (1) kasabian (2) katenash (1) kiállítás (1) kraftwerk (1) la (1) lamb (1) laroux (1) le (1) london (1) longital (1) lovasi (1) m.i.a. (1) machine (1) made (1) madness (1) magashegyi underground (1) manicstreetpreachers (1) mater (1) moby (1) molotov (1) national (1) nevermind (1) new (1) nirvana (2) off (1) payaco (1) pil (1) pj (1) pko (2) pohoda (2) pohoda2011 (3) polar (1) pony (1) portishead (1) pozsony (6) prince (1) pulp (2) raktár (1) richard galliano (1) sony (1) sophie (1) st. (1) szerzői jogok (1) sziget (1) sziget2011 (3) színház (1) tábor (1) the (2) trencsén (1) trombone shorty (1) tűzraktér (1) u2 (1) világnapja (2) vincent (1) volt (1) waits (1) whitelies (1) who (1) witch (1) yonderboitom (1) young (1) zap mama (1) zene (2) Címkefelhő

2011.10.05. 18:47 z.zrt.

A fotó Fellinije Pozsonyban

Címkék: kiállítás la chapelle

 Pozsonyba, pontosabban a Pozsonyi Városi Galériába (Galeria Mesta Bratislavy) az őszre beköltözött a nagyvolumenű művészet. A Mirbach palotában Picasso grafikáit, a Pálffy palotában pedig David LaChapelle 30 fotóját csodálhatják meg az érdeklődők. Mi a hétvégén ez utóbbi kiállításra látogattunk el.

 
David LaChapelle
 
A connecticuti születésű LaChapelle amolyan igazi művészként hamar otthagyta az iskolát, és New Yorkba költözött szerencsét próbálni. Kezdetekben különböző galériáknak dolgozott. Az egyikben ismerte meg a pop art legnagyobb alakját, Andy Warholt, aki munkát ajánlott neki The Interviewnevű lapjában. Innentől karrierje töretlenül ívelt felfelé - olyan lapokban jelentek meg képei, mint a The New York Times, a Rolling Stone, a Vanity Fair és még sorolhatnám tovább a nagy "újság-világmárkákat".
 
 
Nem csak a galériák és magazinok lapjain találkozhatunk LaChapelle munkáival. Én például az őt Moby Natural Blues című számának videoklipp-rendezőjeként ismertem meg. Ezenkívül rendezett már sorozat trailereket (Született feleségek) és reklámokat (Pepsi, Levi’s) is.
 
 
Stílusa
 
A modern művészet bármely pontját belőni meglehetősen nehéz. Minden, ami a 20. századtól kezdődött nagyon, de nagyon nem egyértelmű. Művészet a tintapacni a vászon közepén, a szemétből összerakott szobor, a felmosóvödör. Nameg, itt a menő stílusok, mint a pop art. Művészi a stílus, aminek lényeges eleme a giccs, viszont giccses a barokk a maga aranyozott, túldíszített motívumaival. 
 
 
LaChapelle munkássága kicsit összefogja ezt a 20. századtól indult és azóta egyre inkább fokozódó kavalkádot a régebbi korok művészetével. Bibliai motívumok és pornográfia, szürrealizmus és barokk - mind egy képben. 
 
Képei mellett simán elsétálni lehetetlen. Sok a szín, sok a motívum, kaotikus az egész, de ha jobban megnézzük, minden egyes részletnek fontos szerepe van - egy-egy történet apró darabkái. 
 
 
De hogy konkrétan milyen a LaChapelle-féle művészet, azt nehéz megmondani. Első ránézésre egy szürrealista művész agyából kipattanó rendezetlen kavalkád (pedig ő váltig állítja, hogy a szürrealizmushoz semmi köze). Kicsit jobban megnézve, már észrevesszük az ismert motívumokat (Michelangelo munkái, bibliai alakok, ismert épületek), felismerjük a rajta szereplő sztárokat (nagy hatással van rá a popkultúra, ezért modellként sokszor híres popsztárokat kér fel - a róluk készült fotók alapkompozíciójához pedig figyelembe veszi azok személyiségét, életútját), és összeáll a kép. 
 
 
Itt álljunk meg egy pillanatra. Popkultúra, sztárok, Biblia. Van itt egyáltalán történet? Vagy mindez külsőség…hisz erről szól az egész popszakma. Vagy a sztárok csak a segítenek, hogy a kép (történet) eladható legyen?
 
A galéria azzal a képpel reklámozza a kiállítást, amin  Michael Jacksont, mint a sátánt legyőző Mihály arkangyalt ábrázolja LaChapelle. Csak szimpla koppintás a klasszikus ábrázolásnak, vagy amolyan Viani kifejezése annak, hogy a tökéletesség és a legfelsőbb cél elérése után nincs más, csak a sötétség?
 
 
Vegyük például a Heaven To Hell címet viselő képet, ami számomra a kiállítás leginkább ütős darabja volt (meg amúgyis Nevermind évforduló van). A fotót egyértelmüen Michelangelo Pietája ihlette, amin Mária a keresztről levett Jézust gyászolja (lényegében ez a művészet leghíresebb haláljelenete). LaChapelle-nél Mária Courtney Love, Jézus pedig a Kurt Cobainremegszólalásig hasonlító Walker. Ismerve az urban legendeket és a tényeket a párocska életéről, tudjuk, hogy Courtney jópárszor újraélesztette a magát túladagoló Kurtöt, és hogy ő volt az, aki az öngyilkosságot elkövetett énekest megtalálta. A képen láthatók még gyógyszeresdobozok, alkoholos üvegek (utalva a házaspár függőségeire) és egy kisgyerek is (Kurt és Courtney lányára célozva). Vagy nem is (csak) róluk szól az egész történet, inkább  egy (vagy több) heroinfüggő ember végzetéről, akit a szerencsétlen babát váró ( vagy kisgyerekes) és mit sem sejtő barátnő talál meg a túladagolás után? Courtney-vel és Kurttel viszont eladhatóbb a kép. Ezen a ponton felmerül a már fentebb említett szerepe a sztároknak. Lehet, hogy nem is impulzus a popszakma LaChapelle-nél, hanem a szükséges eszköze a képek értékesítésének. Nekem az az érzésem, hogy kicsit mindkettő.
 
 
A kiállítás egyik darabja sem okoz csalódást. Nekem a legnagyobb meglepetést az amolyan végszóként vetített kisfilm okozta, amiből kiderült, hogy itt bizony nem photoshop a háttér - minden, amit látunk ott helyben lett fotózva. 
 
 
Kinek ajánljuk?
 
Lényegében mindenkinek, aki érdeklődik a modern művészetek iránt.
 
Kinek nem?
 
Annak, akinek a gyomra nem vette be cikkünk illusztrációit.
 
A kiállítás október 30-ig tekinthető meg. Belépő diákigazolvánnyal 3 EUR, anélkül 4 EUR.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zpontzrt.blog.hu/api/trackback/id/tr513574554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása